Det nya regelverket för ”kostnader” för att bo i/äga fastigheter har blivit mer förutsägbart, vilket är bra. Det finns dock ett par inbyggda svagheter i det nya systemets finansiering. Det gäller dels den höjda reavinstskatten på tidigare försäljningsvinster, som realiserats via investering i ny bostad, det s k uppskovsbeloppet, dels den s k räntebeläggningen (0,5%), de facto en presumtiv och fiktiv av lagstiftaren bestämd ”inkomst” (som kapitalbeskattas), av uppskovsbeloppet. Båda åtgärderna har en retroaktiv karaktär, vilket strider mot bestämmelser i regeringsformen. 10 § i Regeringsformen säger ”Skatt eller statlig avgift får ej uttagas i vidare mån än som följer av föreskrift, som gällde när den omständighet inträffade som utlöste skatt- eller avgiftsskyldigheten…” Hur lagrådet har kunnat godkänna detta är för mig en gåta.
För bostadsförsäljningar efter den nya lagens ikraftträdande, d v s fr o m 1 januari 2008 kan reglerna tillämpas, eftersom det då inte är fråga om någon retroaktivitet, man visste ju om regeln när försäljningen genomfördes.
Givet att man trots allt accepterar denna retroaktiva beskattning finns det ytterligare en otillbörlig regel, som kan drabba enskilda husägare hårt. I det förra regelverket med fastighetsskatt, var nybyggda hus helt undantagna från skatt under de första fem åren och belastade med halv skatt de följande fem åren, allt med syfte att premiera nybyggnation. Den nya fastighetsavgiften på max 6.000 kr har samma regel. Detta gäller dock inte den s k räntan på uppskovsbeloppet, vilket enligt min mening är ett otillbörligt missgrepp.
Ta exemplet ett nygift par som sålt sina bostäder med vinst, vilken tillsammans med banklån finansierat ett köp av en ny villa. Medvetna om uppskov med fastighetsskatten kunde de ta lån med sikte på amortering och räntekostnader under 5-10 år utan (eller med begränsad) skatt. Om paret t ex hade med sig ett uppskovsbelopp på 2,4 milj kr innebär detta en oförutsedd merutgift på 1.000 per månad. Det kan vara den marginal de har för att klara sitt nya boende.
Uppskovsskattens retroaktiva karaktär gör att den bör avskaffas helt för transaktioner gjorda före 2008. Om man trots detta anser, att den bör finnas kvar, bör den behandlas på samma sätt som fastighetsavgiften avseende sin tillämpning, d v s ingen uppskovsskatt de första fem åren och halv skatt de följande fem åren vid köp av nybyggd bostad. Denna begränsningsregel bör gälla generellt för all uppskovsskatt.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar