På E6 mellan Göteborg och Oslo går enligt uppgift ca 15.000 lastfordon per dygn. Inför vägtull och låt varje lastfordon betala 100 SEK för en enkelresa.
Det skulle bli 15.000 x 100 x 360 = 540 miljoner SEK per år, säg avrundat ½ miljard. Bygg ut till motorvägsstandard mellan Stockholm-Oslo, Stockholm-Göteborg via Örebro, Jönköping-Göteborg samt slutför det som saknas mellan Jönköping och Malmö. Det går att lätt hitta åtta sträckor av denna typ, Stockholm-Örebro, Örebro-Oslo, Stockholm-Jönköping, Jönköping-Malmö, Jönköping-Göteborg, Malmö-Göteborg, Göteborg-Oslo, Göteborg-Örebro. Vägtullar på dessa sträckor med 100 SEK per färd skulle ge totalt ca 4 miljarder SEK per år. Med dessa pengar skulle man kunna underhålla alla dessa vägar och amortera på investeringar på de sträckor som saknar motorvägsstandard. Överväg att låta privata intressen ta över bygget av det som saknas och låt dem sedan ta betalt via vägtullar på ”sina” sträckor.
Att genomföra det ovan antydda skulle ge följande resultat
- Incitament att föra över trafik från bil till tåg.
- Högre trafiksäkerhet.
- Minskade utsläpp tack vare jämnare hastighet på vägarna.
- Bättre förutsättningar för pendling.
- Ekonomisk utveckling tack vare bättre transportförutsättningar.
Kanske skulle inkomsterna också räcka till en del investeringar i järnvägar, sett över tiden.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
När t.ex. svenska bussar kör nere i Europa får dom betala vägavgifter. Varför inte införa liknande vägavgifter för utländska bussar, lastbilar etc. även i Sverige?
SvaraRaderaRegeringen har nu lanserat ett infrastrukturprogram för broar, tunnlar och förbifarter, som föreslås bli delfinansierade via vägtullar. Det är på tiden att man tar tag i denna fråga. Begränsa inte till broar och förbifarter, bygg färdigt motorvägsnätet mellan de största städerna och inför vägtullar för alla lastfordon på dessa.
SvaraRadera